Gratis søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Det er mye du kan gjøre på egenhånd for å gjøre nettstedet ditt synlig i søkemotorene. Og det er mye galt man kan gjøre, som ikke nødvendigvis er lurt på lang sikt. Nå skal du få vite mer om noen enkle grep du kan ta for å gå gratis søkemotoroptimalisering og samtidig gjøre nettstedet ditt mer synlig.

Søkemotoroptimalisering inneholder en rekke momenter å ta hensyn til for at søkemotorene skal indeksere ditt nettsted best mulig.

Viktige momenter for søkemotoroptimalisering

  • Semantisk markup. Det vil si validerende, strukturert XHTML eller HTML. Benytt CSS til design, ikke tabeller. Husk at tabeller kun skal benyttes til tabulære data. Benytt ikke flere elementer enn nødvendig. Vesentlig informasjon bør presenteres som tekst og ikke lagres i bilder eller andre proprietære formater, da disse prinsipielt sett ikke indekseres av søkemotorer.
  • Konfigurer din webtjener korrekt. Tjeneren skal ikke bare levere nettsidene, den skal også levere informasjon om hvilken type informasjon den leverer, samt hvilket tegnsett denne informasjonen leveres med.
  • Registrer et domene som er relevant for din forretningsidé. Selger du PC-er er sannsynligvis «pcsalg.no» et bedre domenenavn enn «etintetsigendedomenenavn.no». Søkemotorer ser på mer enn bare innholdet på sidene.
  • Bruk beskrivende URL-er, katalog- eller filnavn for temaet eller produktet. For eksempel er http://foo.bar/produkt/ en bedre URL enn http://foo.bar/index.php?action=foo&id=bar.
  • Vær flink til å benytte korrekt informasjon i nettsidenes meta-tagger. Det verserer påstander om at denne informasjonen overses av flere søkemotorer, men det er ikke korrekt. Meta-tagger gir de som søker en oversiktlig beskrivelse av innholdet og kan være vel så viktig for å rangeres høyt på søkemotorresultatene.
  • Ikke pek til irrelevante sider, eller såkalte «linkfarmer» (dvs. sider med enormt mange pekere) for å manipulere søkemotorene. Hos enkelte søkemotorer risikerer du å bli svartelistet for denne typen forsøk på å bli rangert høyt i søkemotorene.
  • Bruk en beskrivende tittel, det vil si informasjonen i nettsidens -element. Dette fordi denne vises i søkemotorresultatene og fordi søkemotorene vektlegger denne. Pass imidlertid på å ikke liste opp alt du mener er relevant for nettstedet. Det vil kunne oppfattes negativt hos søkemotorene og slå ut feil på søkeresultatene. En relevant tittel bør vektlegges som semantisk markup.
  • Ha relevant innhold på sidene. Benytt ord og uttrykk dine besøkende leter etter, ikke ord og uttrykk som er faglig korrekt dersom disse aldri vil bli benyttet for søk.
  • Vet folk hvem du er? Å ha innkommende lenker til ditt nettsted er veldig viktig. Det vil si at andre nettsteder peker til ditt nettsted.
  • Benytt HTTP-videresending med statuskode 301 (permanent) eller 302 (midlertidig) for å fortelle søkemotorene hvilket domene du benytter. Visste du at domenene http://www.foo.bar/ og http://foo.bar/ er to forskjellige domener? Dette kan gå ut over din rangering i søkemotorene. Sørg derfor for å bruke videresending til det korrekte domenet, dersom det i praksis er samme innhold.
  • Benytt sitemaps for å fortelle søkemotorene hvordan du vektlegger innholdet på ditt nettsted.

Dette er på ingen måte en utfyllende liste, men den mest grunnleggende informasjonen om hvordan du på en enkel måte optimaliserer ditt nettsted for søkemotorene. Det finnes mange bedrifter som spesialiserer seg på søkemotoroptimalisering, men som benytter feil teknikker. Vær oppmerksom på dette dersom din bedrift ønsker å innhente kompetanse på området. Henvis gjerne til sokemotoroptimalisering.no og spør om hvilke teknikker som benyttes.

Eksterne lenker

Ressurser

Trenger du hjelp?

Hvis du trenger hjelp med søkemotoroptimalisering, ta gjerne kontakt med meg. Jeg har lang erfaring med optimalisering av nettsider, og kan hjelpe deg med å få satt opp gode verktøy for å finne ut hvordan ditt nettsted gjør det i søkemotorene.

Kilde: Martin Bekkelund

Skroll til toppen