Bannerannonser – gull eller gråstein?

Kuttisme er en blogg som ofte skriver om emner jeg finner relevant for markedsføring på nett. I slutten av august skrev de en svært interessant artikkel om bannerannonser.

Jeg leser stadig at internettannonsering når nye høyder og at norske bedrifter bruker stadig mer penger på internett. Samtidig hører jeg at alle nettavisene er fullbooket med bannerannonsering fra stadig flere annonsører. Basert på min kunnskap og erfaring med internettannonsering og webanalyse, så forstår jeg ikke denne utviklingen.

En forklaring kan jo være at Norske bedrifter er bevisstløse på internett. Forhåpentligvis kan jeg bidra til å vekke noen av disse bevisstløse folkene med litt blogging!

Brukertestresultater viser at folk IKKE ser bannerannonser

20. august, 2007 publiserte Jakob Nielsen ny og gammel forskning knyttet til “banner blindness”. Forskningen slår fast at folk ikke ser bannerannonser og at det kun er “uetisk” bannerannonsering, dvs. annonsering som utgir seg for å være “systemmeldinger” eller redaksjonelt innhold som blir sett.

Resten av artikkelen kan du lese på Kuttisme.no: Hvis ingen ser bannerannonser, bør man da bruke penger på dem?

Skroll til toppen